KUDÜS FATİHİ SELAHADDİN EYYÛBİ
(Tikrit 1138-04.03.1193 Şam)
Türk boylarından Sakalar’ın-İskitlerin Güney Azerbaycan bölgesine (Kur – Aras bölgesine) yerleşmiş bir boyu da Ravadlı boyudur.
Ravadlı Şazioğlu (Şadioglu) Necmeddin Eyyûb, Selçukluların Musul Halep Atabeyi - Zengi Türk Devletinin Beyi- İmadeddin Zengi’nin Tikrit ve Şam Valiliği görevlerinde bulundu. Oğlu Yusuf Selahaddin 1138’de Tikrit’te doğdu.
Selahaddin-i Eyyûbi’nin diğer 5 kardeşinin isimleri; Turanşah, Tuğtekin (Tuğrultekin), Böri (Bozkurt), Şahinşah ve Melik Adil.
Selçukluların Erbil Atabeyi (Beytiginliler Türk Devleti’nin Beyi) olan ‘Muzafferiddin Gökbörü’ eniştesi idi. Dayısının ismi ‘Tekeş-Tokuş’, yeğeninin ismi de ‘Karakuş’ idi.
Selahaddin-i Eyyûbi, 1169’da İmadeddin Zengi’nin oğlu Nureddin Zengi’nin Mısır Valiliğini yürüttü, bilahare 1174’te Mısır ve Suriye merkez olmak üzere Eyyûbiler Devleti’ni kurdu. Bilahare Hicaz, Filistin, Irak ve Güneydoğu Anadolu’ya hâkim oldu.
Selahaddin Eyyübi, 1187’de Haçlı Ordusu’nu Hıttin’de yenerek Kudüs’ü ele geçirdi.
1190’da İngiltere kralı Rişard, Fransa kralı Filip Ogüst ve Alman İmparatoru Frederik Barbarossa’nın oluşturduğu III.Haçlı Ordusuyla savaştı.
Mısır, Suriye ve Hicaz halkı çoğunlukla Arap olup Arapça konuşurken Eyyûbi devletinin dili Türkçe idi. Türkçe, Arapça ve Farsça konuşmayı bilen Selahaddin Eyyûbi’nin sarayında Türkçe konuşuluyor, sanat ve edebiyatta Türk gelenekleri ve motifleri kullanılıyordu.
O dönemde yaşamış şairlerin şiirlerinde Selahaddin Eyyûbi’nin ve ordusunun Türk olduğu, onlarla İslam’ın güçlü ve saygın hale geldiği anlatılır.
Bütün tarihî kaynaklarda Eyyûbi devleti için Arapça “ed-Devletü’l-etrâk” (Türklerin devleti) tabiri kullanılmaktadır.
Avrupa Hun Devleti’nin ve Selçuklular’ın kullandığı ‘Kartal Arması’nı devlet sembolü olarak kullanırdı.
Mehmet Akif Ersoy, Türk-İslâm tarihinin en tanınmış kahramanlarından biri olan Selahaddin Eyyûbi’yi “Şark’ın en sevgili sultanı” diye nitelemiştir.